Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Poskytovanie informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií)

Aktualizované dňa: 05.08.2025 07:30

V zmysle § 2 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“) je Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) povinnou osobou na sprístupňovanie informácií (ďalej len „povinná osoba“).

Žiadosti o informáciu sa môžu podať v akejkoľvek žiadateľom požadovanej forme:

  1. písomne v listinnej podobe poštou na adresu:
    Ministerstvo financií SR
    Kancelária ministra
    Štefanovičova 5
    P. O. Box 82
    817 82 Bratislava 15
  2. osobne v listinnej podobe: do podateľne ministerstva na prízemí
    Ministerstvo financií SR
    Štefanovičova 5 (vchod do podateľne z Kýčerského ul. 1)
    817 82 Bratislava 15
    (počas pracovných dní v úradných hodinách od 8.00 – 11.30 hod., 12.00 – 15.00 hod.)
  3. v elektronickej podobe prostredníctvom e-mailu: info@mfsr.sk
  4. v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej podateľne na Ústrednom portáli verejnej správy: http://podatelna.gov.sk
  5. telefonicky na telefónnom čísle: 02/ 5958 2000, od 8:00 hod. do 16:30 hod.

Povinné náležitosti žiadosti v zmysle § 14 zákona o slobode informácií sú nasledovné:

  • určenie povinnej osoby,
  • meno, priezvisko, názov alebo obchodné meno žiadateľa,
  • adresa pobytu alebo sídlo žiadateľa,
  • obsah požadovanej informácie,
  • spôsob sprístupnenia informácie (napr. písomne, e-mailom).

Ak žiadosť neobsahuje zákonom predpísané náležitosti, povinná osoba vyzve žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem dní, neúplnú žiadosť doplnil. V prípade, ak žiadateľ žiadosť nedoplní, žiadosť bude odložená.

Informácie sa sprístupňujú ústne, nahliadnutím do spisu vrátane možnosti vyhotoviť si odpis, alebo výpis, odkopírovaním informácií na technický nosič dát, sprístupnením kópií predlôh s požadovanými informáciami, telefonicky, poštou, elektronickou poštou.

Lehoty na vybavenie žiadosti

Žiadosti o sprístupnenie informácií sa vybavujú najneskôr do 12 pracovných dní odo dňa podania žiadosti alebo odo dňa odstránenia nedostatkov žiadosti a do 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe vo forme - slepeckým (Braillovým) písmom. Zo závažných dôvodov môže povinná osoba predĺžiť lehotu na vybavenie žiadosti, najviac však o osem pracovných dní a o 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe v prístupnej forme - slepeckým (Braillovým) písmom. Závažné dôvody sú taxatívne uvedené v § 17 ods. 2 zákona o slobode informácií.

Postúpenie žiadosti

Ak povinná osoba nemá požadované informácie k dispozícii, a ak má vedomosť o tom, kde možno požadovanú informáciu získať, postúpi žiadosť do piatich dní odo dňa doručenia žiadosti povinnej osobe, ktorá má požadované informácie k dispozícii, inak žiadosť odmietne rozhodnutím.

Vybavenie žiadosti a vydanie rozhodnutia

Ak povinná osoba poskytne žiadateľovi požadované informácie v zákonom stanovenej lehote, urobí rozhodnutie zápisom v spise. Proti takému rozhodnutiu nemožno podať opravný prostriedok.
Ak povinná osoba žiadosti nevyhovie hoci len sčasti, vydá o tom v zákonom stanovenej lehote písomné rozhodnutie. Rozhodnutie nevydá v prípade, ak žiadosť bola odložená.
Ak povinná osoba v lehote na vybavenie žiadosti neposkytla informácie či nevydala rozhodnutie a ani informáciu nesprístupnila, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie, ktorým odmietla poskytnúť informáciu. Za deň doručenia rozhodnutia sa v tomto prípade považuje tretí deň od uplynutia lehoty na vybavenie žiadosti.

Opravné prostriedky

Proti rozhodnutiu ministerstva o odmietnutí poskytnúť informáciu (úplne alebo sčasti) možno podať rozklad v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podľa § 17 zákona o slobode informácií. Rozklad sa podáva povinnej osobe, ktorá rozhodnutie vydala, a to písomne v listinnej podobe na adresu Ministerstvo financií SR, Kancelária ministra, Štefanovičova 15, 817 82 Bratislava, alebo do elektronickej schránky. Podanie vo veci samej urobené v elektronickej podobe bez autorizácie podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci je potrebné do troch pracovných dní doplniť v listinnej podobe, v elektronickej podobe autorizované podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci, alebo ústne do zápisnice. Správny orgán na dodatočné doplnenie podania nevyzýva. Ak prvostupňový orgán v lehote do 30 dní v plnom rozsahu nevyhovie rozkladu, predloží ho rozkladovej komisii.

Rozklad musí obsahovať:

  • meno a adresu žiadateľa,
  • obsah podania,
  • čoho sa žiadateľ domáha,
  • skutočnosť, podľa ktorej možno identifikovať porušenie zákona,
  • podpis žiadateľa.

Ak rozklad tieto údaje neobsahuje, bude odložený. V druhom stupni rozhoduje o rozklade minister na návrh rozkladovej komisie. Druhostupňový orgán rozhodne o rozklade do 15 dní od doručenia rozkladu prvostupňovým orgánom. Právoplatné rozhodnutie druhostupňového orgánu o rozklade je preskúmateľné súdom podľa zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov. V zmysle § 6 ods. 1 Správneho súdneho poriadku zákonnosť rozhodnutí orgánov verejnej správy preskúmavajú na základe správnych žalôb správne súdy. V zmysle § 7 písm. a) Správneho súdneho poriadku správne súdy nepreskúmavajú právoplatné rozhodnutia orgánov verejnej správy, ak účastník konania pred ich právoplatnosťou nevyčerpal všetky riadne opravne prostriedky, ktorých použitie umožňuje osobitný predpis.