Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Menej byrokracie: štát nebude chcieť od ľudí údaje, ktoré už má

Aktualizované dňa: 07.02.2013 06:00

Ministerstvo financií SR po mesiacoch príprav predkladá do pripomienkového konania návrh zákona o elektronickom výkone verejnej moci, ktorý je základným predpokladom na realizáciu e-governmentu. Ide o prelomovú právnu normu, ktorá zrovnoprávňuje papierovú a elektronickú formu komunikácie medzi občanmi a podnikateľmi na jednej strane a štátom na strane druhej.

Výsledkom elektronizácie procesov vo verejnej správe sa dosiahne výrazné zníženie byrokracie na strane občanov a podnikateľských subjektov. „Tento zákon je nevyhnutným predpokladom na zavedenie pravidla "jeden krát a dosť" čo znamená, že štát nebude vyžadovať opätovné predloženie  dokumentov, ktorými už jeho orgány disponujú,“ povedal minister financií Peter Kažimír.

Ministerstvo financií SR pri príprave zákona spolupracovalo a hľadalo konsenzus s viacerými rezortmi, ako aj mimovládnymi organizáciami a to najmä s IT Asociáciou Slovenska, Slovenskou bankovou asociáciou a Spoločnosťou pre otvorené informačné technológie.

 Dôležitým prínosom návrhu zákona  je zavedenie úplne nových právnych inštitútov, ktoré súčasná legislatíva nepozná. Ide napríklad o elektronické schránky, identifikáciu a autentifikáciu osôb, autorizáciu či zriadenie inštitútu referenčných registrov. Prepojenie týchto registrov umožní práve to, že štátne a verejné inštitúcie budú navonok vystupovať ako „jeden subjekt“ a nebudú od občanov a firiem opakovane požadovať informácie.

Návrh zákona tiež ustanovuje elektronickú alternatívu k existujúcim právnym inštitútom, ktoré sa buď v súčasnosti realizujú „papierovou“ formou, alebo je ich úprava nejednotná. Legislatívne sa teda upravuje najmä architektúra informačných systémov, a elektronická komunikácia štátnych a verejných orgánov navzájom, elektronické podanie a elektronická úradná písomnosť a tiež elektronické doručovanie dokumentov.

Nová právna úprava tiež špecifikuje tzv. prístupové miesta, ktoré budú slúžiť ako brány pre komunikáciu medzi občanmi a podnikateľskými subjektmi na jednej strane a štátnymi a verejnými orgánmi na strane druhej. Výhodou týchto "Integrovaných obslužných miest" je napríklad to, že prostredníctvom nich dokážu v plnom rozsahu elektronicky komunikovať so štátnymi a verejnými orgánmi aj starší ľudia alebo tí, ktorí nemajú potrebné technické vybavenie. Podnety žiadateľov bude realizovať pracovník tohto obslužného miesta.