Preskočiť na menu Preskočiť na obsah Preskočiť na pätičku

Stanovisko MF SR k príprave rozpočtu verejnej správy, rozpočtov miest, obcí a samosprávnych krajov na rok 2026 vo vzťahu k sankciám dlhovej brzdy

Aktualizované dňa: 23.09.2025 10:00

Dňa 21. novembra 2025 uplynie 24 mesačná výnimka z uplatňovania najprísnejších sankcií podľa ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, vrátane povinnosti schváliť na nasledujúci rozpočtový rok iba rozpočet s medziročne nerastúcimi výdavkami, ako aj vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet. 

S prihliadnutím na uvedené Ministerstvo financií Slovenskej republiky (MF SR) pripravuje rozpočet verejnej správy v platných zákonných podmienkach, pričom vzhľadom na očakávané obmedzenia ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti plánuje ukončenie rozpočtového procesu do 21. novembra 2025. MF SR predpokladá, že rovnako budú pri tvorbe svojich rozpočtov na rok 2026 postupovať - ako súčasť rozpočtu verejnej správy - aj subjekty územnej samosprávy, t. j. mestá, obce a vyššie územné celky. Znamená to, že subjekty rozpočtu verejnej správy, vrátane miest, obcí a vyšších územných celkov, budú v roku 2026 hospodáriť bez uvedených sankcií dlhovej brzdy v prípade, ak svoje rozpočty schvália pred 22. novembrom 2025. Povinnosť schváliť na nasledujúci rok rozpočet bez nárastu výdavkov, resp. vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet, sa tak bude vzťahovať až na rok 2027, ak tieto sankcie budú stále aktuálne. Toto stanovisko MF SR bolo komunikované so zástupcami samospráv priebežne už od marca 2025.

MF SR eviduje, že vo vzťahu k rozpočtom samospráv má odlišné stanovisko Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. V Správe o plnení pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za rok 2024 z augusta 2025 uvádza, že znenie ústavného zákona pri schvaľovaní rozpočtu uplatňuje prísnejšie pravidlá pre územnú samosprávu než pre vládu a parlament a preto aj pri schválení rozpočtu pred 22. novembrom 2025 bude potrebné, aby samospráva úpravou svojich rozpočtov zabezpečila ich zosúladenie so sankciami dlhovej brzdy.

MF SR vyjadruje zásadný nesúhlas s názorom, že ústavný zákon o rozpočtovej zodpovedností uplatňuje výberovo prísnejšie pravidlá pre územnú samosprávu než vládu a parlament. Práve naopak, ústavný zákon vo svojich ustanoveniach - ako aj v znení dôvodovej správy - vyjadruje požiadavku zosúladenia rozpočtov subjektov verejnej správy pri uplatňovaní sankcií, pričom podľa dôvodovej správy „Týmto sa zjednotí celý rozpočtový proces, ktorý bude prebiehať v „ núdzovom“ režime a zabezpečí sa spolupráca a kooperácia všetkých subjektov verejnej správy.“.

Tlačový odbor
Ministerstvo financií SR