Konsolidačné úsilie vlády na rok 2013
Aktualizované dňa: 18.10.2012 06:00
Konsolidačné úsilie – čistý príspevok vlády k ozdraveniu verejných financií – dosiahne v roku 2013 výšku 1,9 p. b. Za predpokladu nezmenených politík by deficit verejnej správy Slovenska dosiahol v roku 2013 hodnotu 5,9% HDP. Znamená to, že pri stanovenom cieli deficitu vo výške 2,9% HDP, celkovú potrebu konsolidačných opatrení v porovnaní so scenárom nezmenených politík odhadujeme v roku 2013 na 3,0 % HDP. Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur.
|   Opatrenia zapracované v rozpočte (tis. eur, ESA 95, rozdiely oproti NPC)  | ||||
|   
  |    kategórie  |    2013  |    2014  |    2015  | 
|   Zvýšenie a zosúladenie maximálnych vymeriavacích základov  |    P  |    125 597  |    134 303  |    144 983  | 
|   Zvýšenie odvodovej povinnosti SZČO a iné zmeny  |    49 701  |    68 288  |    86 318  | |
|   - príjmy  |    P  |    54 784  |    78 005  |    97 700  | 
|   - výdavky  |    V  |    -5 083  |    -9 717  |    -11 382  | 
|   Zavedenie odvodovej povinnosti na príjmy z dohôd  |    132 045  |    138 710  |    147 025  | |
|   - príjmy  |    P  |    133 922  |    140 667  |    149 274  | 
|   - výdavky  |    V  |    -1 877  |    -1 957  |    -2 249  | 
|   Zmeny v II. pilieri dôchodkového systému  |    P  |    737 021  |    541 901  |    573 295  | 
|   Rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore  |    P  |    84 602  |    84 602  |    5 398  | 
|   Zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regul. odvetviach  |    P  |    77 000  |    0  |    0  | 
|   Zvýšenie poplatku pri registrácii automobilov  |    P  |    27 775  |    28 328  |    29 004  | 
|   Zmeny v sadzbách daní z príjmov  |    P  |    351 240  |    378 415  |    405 909  | 
|   Znovuzavedenie koncesionárskych poplatkov  |    P  |    73 881  |    73 979  |    73 988  | 
|   Príjmy samosprávy z grantov  |    P  |    -134 422  |    -140 872  |    -147 917  | 
|   Digitálna dividenda - príjem z predaja voľných frekvencií  |    P  |    130 000  |    0  |    0  | 
|   Nový systém financovania zásob ropy  |    197 915  |    199 971  |    202 171  | |
|   - príjmy  |    P  |    100 000  |    100 000  |    100 000  | 
|   - výdavky  |    V  |    97 915  |    99 971  |    102 171  | 
|   Ostatné zmeny v príjmoch*  |    P  |    60 662  |    101 292  |    117 989  | 
|   Zníženie osobných a prevádzkových výdavkov v štátnom rozp.  |    V  |    320 787  |    431 366  |    568 345  | 
|   Úspory ostatných výdavkov v štátnom rozpočte  |    V  |    121 752  |    252 502  |    279 832  | 
|   Úspory výdavkov samosprávy  |    V  |    427 261  |    352 789  |    608 856  | 
|   Úspory výdavkov ostatných subjektov verejnej správy  |    V  |    100 777  |    161 507  |    242 920  | 
|   Zvýš. výdavkov v zdravotníctve v nadväznosti na zvýš. príjmov  |    V  |    -137 189  |    -157 369  |    -172 208  | 
|   Rezerva na krytie výpadkov spojených s otvorením II. piliera  |    R  |    -229 138  |    -17 567  |    -18 484  | 
|   Rezerva na možný zhoršený vývoj ekonomiky  |    R  |    -313 004  |    -301 528  |    -400 832  | 
|   Celkové zmeny  |    2 204 264  |    2 330 616  |    2 746 593  | |
|   (v % HDP)  |    
  |    3,0  |    3,0  |    3,3  | 
|   - príjmy  |    1 822 063  |    1 520 619  |    1 549 623  | |
|   (v % HDP)  |    2,4  |    1,9  |    1,9  | |
|   - výdavky  |    924 343  |    1 129 092  |    1 616 286  | |
|   (v % HDP)  |    1,2  |    1,4  |    1,9  | |
|   - rezervy  |    -542 142  |    -319 095  |    -419 316  | |
|   (v % HDP)  |    
  |    -0,7  |    -0,4  |    -0,5  | 
|   Pozn.: ide o vplyv na saldo VS, t.j. (+) znamená zlepšenie a (-) zhoršenie salda  |  ||||
|   * Ide napríklad o obmedzenie paušálnych výdavkov a zrušenie paušálu pri prenájme, obmedzenie odpočítateľnej položky na manželku/manžela, zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov, zmeny v nedaňových príjmoch.  | ||||
Rozpočet verejnej správy v roku 2013 obsahuje príjmové opatrenia v celkovej výške 1,8 mld. eur. Ide napríklad o zmeny v zákone o sociálnom poistení, zmeny v zákone o dani z príjmov (zvýšenie sadzby dane z príjmov právnických osôb na 23%, zavedenie druhej sadzby dane z príjmov fyzických osôb vo výške 25%), rozšírenie osobitného odvodu v bankovom sektore a zavedenie dočasného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach. V rámci nedaňových príjmov sa očakáva najmä jednorazový príjem z digitálnej dividendy a príjmy z nového systému financovania núdzových zásob ropy.
Na strane výdavkov ide o konsolidačné opatrenia v celkovej výške 1,0 mld. eur, ktoré spočívajú najmä v úsporách osobných a prevádzkových výdavkov štátneho rozpočtu a úsporách výdavkov samosprávy.
Zároveň tu došlo aj k vytvoreniu dvoch druhov rezerv. Prvá rezerva slúži na krytie prípadných výpadkov spojených s otvorením druhého piliera, čo súvisí s neistotou ohľadom počtu ľudí, ktorí sa rozhodnú prestúpiť výlučne do priebežného dôchodkového piliera a jeho rozloženia medzi rokmi 2012 a 2013. Druhá rezerva slúži na pokrytie prípadných rizík zo zhoršenia makroekonomického vývoja.
Scenár za predpokladu nezmenených hospodárskych politík (tzv. No-Policy-Change Scenario, ďalej len „NPC scenár“) opisuje hypotetický vývoj verejných financií za predpokladu, že by vláda a parlament neprijímali žiadne opatrenia ovplyvňujúce nastavenie hospodárskej politiky. Vývoj by bol podmienený len makroekonomickým vývojom a existujúcimi politikami vrátane práve účinnej legislatívy.
