Spoločné stanovisko MF SR a MV SR k problematike zrušenia spoločenstva s likvidáciou
Spoločné stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky k problematike zrušenia spoločenstva s likvidáciou
- K okamihu vstupu spoločenstva do likvidácie
Podľa § 7d ods. 1 zákona o vlastníctve bytov sa spoločenstvo zrušuje dňom uvedeným v rozhodnutí zhromaždenia o zrušení spoločenstva, inak dňom, keď bolo toto rozhodnutie prijaté. V súlade s § 7d ods. 6 zákona o vlastníctve bytov sa na zrušenie spoločenstva s likvidáciou použijú primerane ustanovenia Obchodného zákonníka o zrušení obchodných spoločností.
Podľa § 70 ods. 1 Obchodného zákonníka likvidácia smeruje k uspokojeniu nárokov veriteľov a iných osôb, ktorým prislúcha právo na likvidačný zostatok. Podstatou likvidácie je teda speňaženie majetku obchodnej spoločnosti s uspokojením veriteľov. Ak veritelia nie sú v plnom (alebo nimi akceptovanom) rozsahu uspokojení, má sa majetok obchodnej spoločnosti usporiadať v rámci konkurzu. Podľa odseku 2 tohto ustanovenia likvidáciu vykonáva likvidátor. Vstupuje teda do pozície štatutárneho orgánu v rozsahu právomocí funkčne obmedzených na vykonanie likvidácie.
V súlade s § 72 ods. 1 Obchodného zákonníka môže byť likvidátorom
- osoba, ktorá je zapísaná do zoznamu správcov konkurznej podstaty podľa osobitného zákona,
- iná osoba, ak je zapísaná v registri fyzických osôb, s ustanovením za likvidátora súhlasí a mohla by byť inak ustanovená za člena štatutárneho orgánu spoločnosti.
Z vyššie uvedených ustanovení vyplýva, že
- pozíciu štatutára spoločenstva počas likvidácie vykonáva likvidátor,
- právomocou likvidátora je len vykonanie likvidácie, teda uspokojenie veriteľov,
- za likvidátora môže byť ustanovená akákoľvek fyzická osoba, ktorá existuje a spĺňa esenciálne predpoklady na výkon funkcie (spôsobilosť na právne úkony, bezúhonnosť); táto osoba musí taktiež súhlasiť s funkciou likvidátora.
Na základe týchto skutočností je zrejmé, že spoločenstvo v likvidácii existuje už len ako právny subjekt. Svoju funkciu spravovať dom už nemôže plniť, pretože štatutárny orgán spoločenstva už svoje právomoci a úlohy nevykonáva a úlohou likvidátora nie je výkon správy domu.
Podľa § 70 ods. 3 Obchodného zákonníka spoločnosť vstupuje do likvidácie zápisom likvidátora do obchodného registra. Analogicky je potrebné konštatovať, že aj spoločenstvo vstupuje do likvidácie až okamihom vyznačenia osoby likvidátora do registra podľa § 7 ods. 9 písm. a) zákona o vlastníctve bytov.
Z citovaných zákonných ustanovení vyplýva, že z hľadiska vstupu spoločenstva do likvidácie nie je dôležité, kedy bolo prijaté rozhodnutie o zrušení spoločenstva. Správny orgán by mal vyznačiť vstup spoločenstva do likvidácie až na základe oznámenia o osobe likvidátora s potrebnými údajmi.
- K problematike „dvojitej správy“
Podľa § 7d ods. 2 zákona o vlastníctve bytov spoločenstvo nemožno zrušiť podľa odseku 1 písm. a), ak nie je ku dňu zrušenia uzavretá zmluva o výkone správy.
Cieľom § 7d ods. 2 zákona o vlastníctve bytov je zabezpečenie kontinuálneho výkonu správy domu. V čase prijatia rozhodnutia o zrušení spoločenstva už musí byť zrejmé, kto bude vykonávať správu domu ako jeho správca.
Zmluvu o výkone správy teda uzatvoria vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome ešte pred prijatím rozhodnutia o zrušení spoločenstva, takže na určité krátke obdobie ešte platí zmluva o spoločenstve, ale už je uzavretá aj nová zmluva o výkone správy. Zmluva o výkone správy by však mala obsahovať odkladaciu podmienku v súlade
s § 36 Občianskeho zákonníka, podľa ktorej zmluva o výkone správy nadobudne účinnosť až po vstupe spoločenstva do likvidácie.Aj keď je v § 7d ods. 2 zákona o vlastníctve bytov ustanovená povinnosť mať uzatvorenú zmluvu o výkone správy ešte počas existencie spoločenstva, de facto nejde o výnimku zo zásady jedinej správy domu podľa § 6 ods. 3 a 4 zákona, ak táto zmluva nadobudne účinnosť až dňom vstupu spoločenstva do likvidácie.
Zároveň je potrebné zdôrazniť, že spoločenstvo vstupuje do likvidácie vyznačením likvidátora do registra podľa
§ 7 ods. 9 písm. a) zákona o vlastníctve bytov. Z uvedeného dôvodu až do okamihu vstupu do likvidácie musia orgány spoločenstva vykonávať svoju činnosť v plnom rozsahu, pretože neexistujú žiadne zákonné obmedzenia ich právomocí. Až po vstupe do likvidácie už spoločenstvo nemôže reálne vykonávať správu domu, pretože štatutárny orgán nemá žiadne kompetencie a likvidátor vykonáva len úkony smerujúce k likvidácii spoločenstva. Nový správca môže vykonávať správu domu podľa uzatvorenej zmluvy o výkone správy až od vyznačenia vstupu spoločenstva do likvidácie vrátane mena, priezviska a adresy trvalého pobytu likvidátora. - K údajom v registri
V súlade s § 7 ods. 2 zákona o vlastníctve bytov návrh na zápis zmien alebo zániku zapisovaných údajov podľa odseku 7 je povinný podať príslušnému správnemu orgánu predseda alebo poverený vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome do 30 dní odo dňa, keď zmena nastala.
Vstup spoločenstva do likvidácie nie je údaj, ktorý sa zapisuje do registra. Tento údaj správny orgán podľa
§ 7 ods. 9 zákona o vlastníctve bytov iba vyznačí. Z uvedených dôvodov zákon o vlastníctve bytov neupravuje, ktorá osoba je povinná správnemu orgánu oznámiť vstup spoločenstva do likvidácie a údaje o likvidátorovi.V súlade s § 72 ods. 4 Obchodného zákonníka návrh na zápis likvidátora do obchodného registra podáva ustanovený likvidátor. Pri analogickom použití tohto zákonného ustanovenia môže vstup spoločenstva do likvidácie a údaje o likvidátorovi oznámiť aj likvidátor a správny orgán podľa § 7 ods. 9 písm. a) zákona o vlastníctve bytov vyznačí v registri vstup spoločenstva do likvidácie vrátane mena, priezviska a adresy trvalého pobytu likvidátora.
Aby bolo možné overiť splnenie zákonných predpokladov na vstup spoločenstva do likvidácie, súčasťou oznámenia o vstupe spoločenstva do likvidácie je
- zápisnica a prezenčná listina zo zhromaždenia, na ktorom vlastníci rozhodli o zrušení spoločenstva,
- zmluva o výkone správy uzavretá so správcom, ktorá nadobudne účinnosť až vstupom spoločenstva do likvidácie.
- K majetku spoločenstva
V súlade s § 7b ods. 1 zákona o vlastníctve bytov spoločenstvo hospodári s úhradami vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome za plnenia spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru okrem úhrad za tie služby a práce, ktoré vlastník bytu a nebytového priestoru v dome uhrádza priamo dodávateľovi (ďalej len „úhrady za plnenia“), a s fondom prevádzky, údržby a opráv, ktorý sa tvorí z príspevkov vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ako aj s majetkom získaným svojou činnosťou. Do majetku spoločenstva nepatria byty a nebytové priestory v dome. Podľa § 7b ods. 4 zákona o vlastníctve bytov majiteľom účtu domu zriadeného spoločenstvom v banke sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome; spoločenstvo je príslušné disponovať s finančnými prostriedkami na účte domu a vykonávať k tomuto účtu práva a povinnosti vkladateľa podľa osobitného zákona o ochrane vkladov.
Podľa § 7d ods. 5 zákona o vlastníctve bytov fond prevádzky, údržby a opráv a úhrady za plnenia môže likvidátor použiť len na účely podľa tohto zákona. Ich zostatky likvidátor na základe rozhodnutia zhromaždenia prevedie do 30 dní od zápisu zrušenia spoločenstva v registri na správcu určeného v rozhodnutí zhromaždenia.
Toto ustanovenie je možné považovať za obsolentné, pretože podľa aktuálneho znenia citovaných ustanovení zákona o vlastníctve bytov spoločenstvo nie je majiteľom účtu domu zriadeného v banke, ale je len oprávnené disponovať s finančnými prostriedkami na účte domu. Predmetom likvidácie je speňažovanie majetku spoločenstva, teda likvidátor nemôže nakladať s majetkom vlastníkov bytov a nebytových priestoroch v dome, aj keď je spoločenstvo v likvidácii.
V súlade s § 7d ods. 6 zákona o vlastníctve bytov sa náklady likvidácie uhradia z majetku spoločenstva, teda nie z finančných prostriedkov v banke, ktoré sú majetkom vlastníkov v dome.