| Vyhodnotenie pripomienkového konania k materiálu "Návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010" | ||||||||||
| Spôsob pripomienkového konania: bežný/zjednodušený/skrátený postup - dôvod: | skrátený | |||||||||
| Zoznam oslovených subjektov: | Povinne pripomienkujúce subjekty | |||||||||
| Počet oslovených subjektov: | 56 | |||||||||
| Zaslali do stanoveného termínu: | 43 | |||||||||
| Zaslali po termíne: | 0 | |||||||||
| Vôbec nezaslali: | 13 | |||||||||
| Subjekty, ktoré nemali pripomienky: | 21 | |||||||||
| Počet vznesených pripomienok: | 47 | |||||||||
| Počet akceptovaných: | 19 | |||||||||
| Počet neakceptovaných, z toho počet zásadných - ktoré subjekty | 28, z toho zásadné 2 (Košický samosprávny kraj, ZMOS) | |||||||||
| Rozporové konanie (s kým, kedy, na akej úrovni, s akým výsledkom): | MP SR, 16.4.2007, na úrovni generálnych riaditeľov, MP SR po prerokovaní ustúpilo od pripomienky | |||||||||
| Počet odstránených pripomienok: | 2 | |||||||||
| Počet neodstránených pripomienok: | 2 | |||||||||
| Vyhodnotenie pripomienkového konania | ||||||||||
| Rezort | Pripomienka | Typ | Vyh. | Spôsob vyhodnotenia | ||||||
| Kancelária prezidenta SR | Limity pre kapitolu KP SR na rok 2008 a 2009 sú nepostačujúce, podrobnejšie zdôvodnenie predložia osobitne. | O | N | Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR. | ||||||
| Ústavný súd SR | Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | ||||||
| Generálna prokuratúra SR | Materiál nestanovuje konkrétne limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol. Navrhujú ponechať limit príjmov kapitoly GP SR na úrovni roku 2007 a limit kapitálových výdavkov na úrovni roku 2006. | O | N | Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR. | ||||||
| Ministerstvo zahraničných vecí SR | Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | ||||||
| Ministerstvo obrany SR | 1. Doplniť materiál o limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | ||||||
| 2. Predĺžiť termín v bode B.2. návrhu uznesenia vlády SR. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | |||||||
| 3. V bode B.2. návrhu uznesenia vypustiť slovo "rozpis". | O | A | Text upravený. | |||||||
| 4. Zjednotiť termíny predloženia návrhu rozpočtu kapitol v návrhu uznesenia vlády a v predkladacej správe. Aktualizovať text poslednej vety v jedenástom odseku predkladacej správy. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. Text predkladacej správy upravený. | |||||||
| Ministerstvo spravodlivosti SR | 1. Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| 2. Pripomienky k návrhu príjmov a výdavkov kapitoly MS SR. | O | N | Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR. Pripomienka je nad rámec predkladaného materiálu. | |||||||
| Ministerstvo hospodárstva SR | 1. Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| 2. Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly, nepovažuje za vhodné rokovať o východiskách vo vláde. Odporúča doplniť tabuľku limitov kapitol a vypustiť bod B.1 v návrhu uznesenia. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | |||||||
| 3. Nesúhlasí so skráteným časovým rozpätím prípravy návrhu rozpočtu za kapitoly, ktoré bolo skrátené na dva týždne. Odporúča upraviť termín v bode B.2 návrhu uznesenia na štyri týždne po schválení vládou. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | |||||||
| Ministerstvo kultúry SR | Upozorňuje na rozpor termínov v uznesení vlády a v Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| Ministerstvo školstva SR | 1. Žiada zosúladiť termíny predloženia rozpisu limitov kapitol v predkladacej správe a v návrhu uznesenia. | Z | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| 2. Žiada zmeniť termín v bode B.2 na termín "do 30 dní po schválení vládou". | Z | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | |||||||
| Ministersvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR | Odporúča zosúladiť termín prípravy rozpočtu v predkladacej správe s termínom v návrhu uznesenia a tento predĺžiť o 7 dní. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| Úrad priemyselného vlastníctva SR | Upozorňuje na nejednoznačnosť termínu predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| Národná banka Slovenska | 1. V časti 1. materiálu odporúča upraviť nesprávne údaje o makroekonomických predpokladoch v porovnávacej tabuľke. | O | N | Porovnávacia tabuľka uvádza správne údaje o makroekonomických predpokladoch. | ||||||
| 2. Odporúča doplniť makroekonomické predpoklady na rok 2010. | O | A | Text upravený. | |||||||
| 3. Odporúča zosúladiť tvrdenia v predkladacej správe a tabuľkovom prehľade k zmenám v makroekonomických predpokladoch v porovnaní s Rozpočtom verejnej správy na roky 2007 až 2009, Konvergenčným programom na roky 2006-2010 a Východiskami rozpočtu verejnej správy na roky 2008-2010. | O | A | Text upravený. | |||||||
| 4. Odporúča doplniť argumenty pre plánovanú rozloženú a rovnomernú konsolidáciu v rokoch spomalenia dynamiky HDP. Nesúhlasí s tvrdením, že vláda zvyšuje konsolidačné úsilie v porovnaní s Rozpočtom verejnej správy na roky 2007 až 2009 a Konvergenčným programom na roky 2006-2010. | O | A | Text upravený. | |||||||
| 5. V časti 2. materiálu zosúladiť údaje o deficite verejnej správy a centrálnej vlády za rok 2006 s aktuálnou EDP notifikáciou deficitu a dlhu. | O | A | Text upravený. | |||||||
| 6. V časti 3. materiálu upraviť text, keďže v predkladacej správe sa uvádza, že prognózy vychádzajú z platnej legislatívy a zároveň je uvedené aj zohľadnenie plánovaného zvýšenia sadzby dane za cigarety v prognóze spotrebných daní. | O | A | Text upravený. | |||||||
| 7. Doplniť predbežný odhad príjmov zo zdanenia energetických výrobkov a elektriny v súvislosti so záväzkom SR vypracovať takúto právnu úpravu. | O | N | Z dôvodu, že v súčasnosti nie je schválená legislatíva týkajúca sa energetických výrobkov. | |||||||
| 8. Doplniť argumenty k zníženiu výberu dane z príjmov fyzických osôb. | O | N | MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. | |||||||
| 9. V časti 4. doplniť spôsob a nástroje konsolidácie, t.j. dosiahnutia strednodobého fiskálneho cieľa - deficitu na úrovni 0,84% HDP v roku 2010. | O | N | Konkrétne spôsoby a formy konsolidácie budú obsiahnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010. | |||||||
| 10. Materiál neposkytuje pohľad na vylepšenie konsolidačného úsilia v zmysle metodiky Paktu rastu a stability požadujúcej každoročné zníženie štrukturálneho deficitu minimálne o 0,5% HDP. Doplniť samostatnú časť k odporúčaniam Európskej komisie pri schvaľovaní Konvergenčného programu a prehľadu napĺňania týchto odporúčaní. | O | N | Uvedené by malo byť predmetom samostatného analytického materiálu, nie východísk. | |||||||
| 11. Navrhuje zreálniť predpoklady a vytvoriť rezervy v rámci hospodárenia sektora verejnej správy, napr. vzhľadom na uvažované vyrovnané hospodárenie obcí, pričom v roku 2006 sa predpokladá deficit obcí -4,7 mld. Sk, podobne aj u iných subjektov sa predpokladá zhoršenie salda. | O | N | MF SR na základe analýzy výsledkov za rok 2006 nepovažuje za potrebné vytvárať rezervu v rámci hospodárenia sektora verejnej správy v súvislosti s hospodárením obcí, jedná sa o jednorazový efekt. | |||||||
| 12. V prehľade čerpania prostriedkov na financovanie nákladov dôchodkovej reformy je rozdiel v údaji za rok 2006, materiál uvádza 19,2 mld. Sk, podľa údajov NBS bolo čerpaných 17,8 mld. Sk. Vysvetliť rozdiel. | O | N | Údaj je správny. | |||||||
| 13. Doplniť materiál o informáciu, z akých zdrojov MF SR predpokladá úhradu nákladov dôchodkovej reformy v roku 2010. | O | A | Materiál obsahuje informáciu o krytí týchto nákladov. | |||||||
| Slovenská akadémia vied | 1. Termín predloženia rozpisu limitov za kapitoly "do 30.4.2007" uvedený v predkladacej správe je nereálny. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | ||||||
| 2.Termín predloženia rozpisu v bode B.2 návrhu uznesenia vlády je takisto nereálny. Navrhuje predĺžiť na 28 dní od schválenia východísk vládou. | O | A | V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. | |||||||
| 3. V materiáli chýbajú údaje o limitoch jednotlivých rozpočtových kapitol. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | |||||||
| Sociálna poisťovňa | V časti 4.2. sú uvedené predpokladné objemy finančných prostriedkov určených na krytie výpadku príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu zavedenia II. piliera dôchodkového sporenia, ktoré nie sú v súlade s údajmi Sociálnej poisťovne na rok 2007 ani s údajmi v podkladoch na zostavenie fiškálneho rámca rozpočtu verejnej správy na roky 2008,2009 a 2010. | O | N | Spresnenie bude predmetom ďalších rokovaní. | ||||||
| Bratislavský samosprávny kraj | 1. Navrhuje odôvodniť zmeny hodnotových vyjadrení dane z príjmov fyzických osôb oproti predchádzajúcim predpokladom. | O | N | MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. | ||||||
| 2. Uviesť z akých podkladov a akým spôsobom MF SR dospelo k návrhu výšky schodku rozpočtu verejnej správy za jednotlivé roky. | O | A | Výška schodkov rozpočtu verejnej správy na jednotlivé roky je stanovená v súlade s platným Konvergenčným programom, spôsob je uvedený v prílohe č. 1. | |||||||
| Košický samosprávny kraj | V údajoch aktuálnej prognózy dane z príjmov fyzickej osoby oproti schválenému rozpočtu verejnej správy na roky 2007 až 2009 je rozdiel, v roku 2008 je aktuálna prognóza pre VÚC nižšia o 0,440 mld. Sk a v roku 2009 o 0,752 mld. Sk, čo by malo byť v zmysle materiálu kompenzované vyšším výnosom dane z príjmov právnických osôb, tieto však nevstupujú do príjmov VÚC. Navrhuje riešiť tento dopad zmenou legislatívy. | Z | N | MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. | ||||||
| Únia miest Slovenska | 1. Upozorňuje na nižšiu prognózu dane z príjmov fyzických osôb oproti pôvodným predpokladom, navrhuje posilniť podiel miest, obcí a VÚC napr. formou mimoriadnej dotácie z podielu štátu na tejto dani. | O | N | MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. | ||||||
| 2. Upozorňuje na možnosť zvyšovania deficitu z titulu niektorých zákonných opatrení, napr. úprava vodného a stočného. | O | N | Uvedené bude predmetom diskusie v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010. | |||||||
| Združenie miest a obcí Slovenska | 1. Upozorňuje na nižšie aktualizované prognózy výnosu dane z príjmov fyzických osôb oproti pôvodným predpokladom. | O | N | MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy. | ||||||
| 2. Upozorňuje na nedoriešené otázky presunu kompetencií na územnú samosprávu, napr. majetkovoprávne vzťahy k nehnuteľnému majetku presunutému v oblasti školstva. Navrhuje doplniť návrh uznesenia o úlohu pre Slovenský pozemkový fond zabezpčiť proces uzatvárania zmlúv o zámenách neusporiadných pozemkov delimitovaných na obce pri presune kompetencií s pozemkami vo vlastníctve štátu na základe jednotnej metodiky. | Z | N | Pripomienka je nad rámec predkladaného materiálu. | |||||||
| 3. V prípade zapojenia ekologických daní do daňového systému SR žiada zabezpečiť podiel obcí na ich výnose za účelom preventívnych opatrení. | O | N | Súčasný súbor daní vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou dynamikou rastu, MF SR nevidí priestor na presun ďalších daní do samospráv. | |||||||
| Združenie samosprávnych krajov | Uviesť riešenie krytia schodku vzniknutého VÚC z titulu poklesu príjmov fyzických osôb. VÚC žiadajú zvýšenie percentuálneho podielu na tejto dani z 23,5 % na 27 %. | O | N | Nejedná sa o výpadok, ale len o aktualizáciu prognózy. Súčasný súbor daní vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou dynamikou rastu. | ||||||
| Zväz poľnohospodárskych družstiev a obchodných spoločností SR | Absencia údajov za jednotlivé kapitoly. Navrhujú akceptovať maximálnu výšku priamych platieb v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva SR. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | ||||||
| Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR | Materiál neobsahuje rozpracovanie limitov pre jednotlivé kapitoly. | O | N | Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády. | ||||||