Vyhodnotenie pripomienkového konania k materiálu "Návrh východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010" 
Spôsob pripomienkového konania: bežný/zjednodušený/skrátený postup - dôvod: skrátený
Zoznam oslovených subjektov: Povinne pripomienkujúce subjekty
Počet oslovených subjektov: 56
Zaslali do stanoveného termínu: 43
Zaslali po termíne: 0
Vôbec nezaslali: 13
Subjekty, ktoré nemali pripomienky: 21
Počet vznesených pripomienok: 47
Počet akceptovaných: 19
Počet neakceptovaných, z toho počet zásadných - ktoré subjekty 28, z toho zásadné 2 (Košický samosprávny kraj, ZMOS)
Rozporové konanie (s kým, kedy, na akej úrovni, s akým výsledkom): MP SR, 16.4.2007, na úrovni generálnych riaditeľov, MP SR po prerokovaní ustúpilo od pripomienky
Počet odstránených pripomienok: 2
Počet neodstránených pripomienok: 2
Vyhodnotenie pripomienkového konania
Rezort Pripomienka Typ Vyh. Spôsob vyhodnotenia
Kancelária prezidenta SR Limity pre kapitolu  KP SR na rok 2008 a 2009 sú nepostačujúce, podrobnejšie zdôvodnenie predložia osobitne. O N Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR.
Ústavný súd SR Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
Generálna prokuratúra SR Materiál nestanovuje konkrétne limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol. Navrhujú ponechať limit príjmov kapitoly GP SR na úrovni roku 2007 a limit kapitálových výdavkov na úrovni roku 2006. O N Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR.
Ministerstvo zahraničných vecí SR Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
Ministerstvo obrany SR 1. Doplniť materiál o limity príjmov a výdavkov jednotlivých kapitol. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
  2. Predĺžiť termín v bode B.2. návrhu uznesenia vlády SR. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  3. V bode B.2. návrhu uznesenia vypustiť slovo "rozpis". O A Text upravený.
  4. Zjednotiť termíny predloženia návrhu rozpočtu kapitol v návrhu uznesenia vlády a v predkladacej správe. Aktualizovať text poslednej vety v jedenástom odseku predkladacej správy. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené. Text predkladacej správy upravený.
Ministerstvo spravodlivosti SR 1. Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  2. Pripomienky k návrhu príjmov a výdavkov kapitoly MS SR. O N Materiál neobsahuje limity jednotlivých kapitol, tieto budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády SR. Pripomienka je nad rámec predkladaného materiálu.
Ministerstvo hospodárstva SR 1. Upozorňuje na nesúlad termínov predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  2. Materiál neobsahuje finančné vyjadrenie limitov príjmov a výdavkov za kapitoly, nepovažuje za vhodné rokovať o východiskách vo vláde. Odporúča doplniť tabuľku limitov kapitol a vypustiť bod B.1 v návrhu uznesenia. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
  3. Nesúhlasí so skráteným časovým rozpätím prípravy návrhu rozpočtu za kapitoly, ktoré bolo skrátené na dva týždne. Odporúča upraviť termín v bode B.2 návrhu uznesenia na štyri týždne po schválení vládou. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Ministerstvo kultúry SR Upozorňuje na rozpor termínov v uznesení vlády a v Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Ministerstvo školstva SR 1. Žiada zosúladiť termíny predloženia rozpisu limitov kapitol v predkladacej správe a v návrhu uznesenia.  Z A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  2. Žiada zmeniť termín v bode B.2 na termín "do 30 dní po schválení vládou".  Z A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Ministersvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR Odporúča zosúladiť termín prípravy rozpočtu v predkladacej správe s termínom v návrhu uznesenia a tento predĺžiť o 7 dní.  O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Úrad priemyselného vlastníctva SR Upozorňuje na nejednoznačnosť termínu predloženia rozpisu návrhu rozpočtu jednotlivých kapitol Ministerstvu financií SR v príručke a vo východiskách. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
Národná banka Slovenska 1. V časti 1. materiálu odporúča upraviť nesprávne údaje o makroekonomických predpokladoch v porovnávacej tabuľke.  O N Porovnávacia tabuľka uvádza správne údaje o makroekonomických predpokladoch.
  2. Odporúča doplniť makroekonomické predpoklady na rok 2010.  O A Text upravený.
  3. Odporúča zosúladiť tvrdenia v predkladacej správe a tabuľkovom prehľade k zmenám v makroekonomických predpokladoch v porovnaní s Rozpočtom verejnej správy na roky 2007 až 2009, Konvergenčným programom na roky 2006-2010 a Východiskami rozpočtu verejnej správy na roky 2008-2010. O A Text upravený.
  4. Odporúča doplniť argumenty pre plánovanú rozloženú a rovnomernú konsolidáciu v rokoch spomalenia dynamiky HDP. Nesúhlasí s tvrdením, že vláda zvyšuje konsolidačné úsilie v porovnaní s Rozpočtom verejnej správy na roky 2007 až 2009 a Konvergenčným programom na roky 2006-2010. O A Text upravený.
  5. V časti 2. materiálu zosúladiť údaje o deficite verejnej správy a centrálnej vlády za rok 2006 s aktuálnou EDP notifikáciou deficitu a dlhu. O A Text upravený.
  6. V časti 3. materiálu upraviť text, keďže v predkladacej správe sa uvádza, že prognózy vychádzajú z platnej legislatívy a zároveň je uvedené  aj zohľadnenie plánovaného zvýšenia sadzby dane za cigarety v prognóze spotrebných daní.  O A Text upravený.
  7. Doplniť predbežný odhad príjmov zo zdanenia energetických výrobkov a elektriny v súvislosti so záväzkom SR vypracovať takúto právnu úpravu. O N Z dôvodu, že v súčasnosti nie je schválená legislatíva týkajúca sa energetických výrobkov.
  8. Doplniť argumenty k zníženiu výberu dane z príjmov fyzických osôb. O N MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. 
  9. V časti 4. doplniť spôsob a nástroje konsolidácie, t.j. dosiahnutia strednodobého fiskálneho cieľa - deficitu na úrovni 0,84% HDP v roku 2010. O N Konkrétne spôsoby a formy konsolidácie budú obsiahnuté v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010.
  10. Materiál neposkytuje pohľad na vylepšenie konsolidačného úsilia v zmysle metodiky Paktu rastu a stability požadujúcej každoročné zníženie štrukturálneho deficitu minimálne o 0,5% HDP. Doplniť samostatnú časť k odporúčaniam Európskej komisie pri schvaľovaní Konvergenčného programu a prehľadu napĺňania týchto odporúčaní. O N Uvedené by malo byť predmetom samostatného analytického materiálu, nie východísk.
  11. Navrhuje zreálniť predpoklady a vytvoriť rezervy v rámci hospodárenia sektora verejnej správy, napr. vzhľadom na uvažované vyrovnané hospodárenie obcí, pričom v roku 2006 sa predpokladá deficit obcí -4,7 mld. Sk, podobne aj u iných subjektov sa predpokladá zhoršenie salda.  O N MF SR na základe analýzy výsledkov za rok 2006 nepovažuje za potrebné vytvárať rezervu v rámci hospodárenia sektora verejnej správy v súvislosti s hospodárením obcí, jedná sa o jednorazový efekt.
  12. V prehľade čerpania prostriedkov na financovanie nákladov dôchodkovej reformy je rozdiel v údaji za rok 2006, materiál uvádza 19,2 mld. Sk, podľa údajov NBS bolo čerpaných 17,8 mld. Sk. Vysvetliť rozdiel. O N Údaj je správny.
  13. Doplniť materiál o informáciu, z akých zdrojov MF SR predpokladá úhradu nákladov dôchodkovej reformy v roku 2010. O A Materiál obsahuje informáciu o krytí týchto nákladov.
Slovenská akadémia vied 1. Termín predloženia rozpisu limitov za kapitoly "do 30.4.2007" uvedený v predkladacej správe je nereálny.  O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  2.Termín predloženia rozpisu v bode B.2 návrhu uznesenia vlády je takisto nereálny. Navrhuje predĺžiť na 28 dní od schválenia východísk vládou. O A V nadväznosti na posun prác budú termíny v materiáli upravené a zosúladené.
  3. V materiáli chýbajú údaje o limitoch jednotlivých rozpočtových kapitol. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
Sociálna poisťovňa V časti 4.2. sú uvedené predpokladné objemy finančných prostriedkov určených na krytie výpadku príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu zavedenia II. piliera dôchodkového sporenia, ktoré nie sú v súlade s údajmi Sociálnej poisťovne na rok 2007 ani s údajmi v podkladoch na zostavenie fiškálneho rámca rozpočtu verejnej správy na roky 2008,2009 a 2010. O N Spresnenie bude predmetom ďalších rokovaní.
Bratislavský samosprávny kraj 1. Navrhuje odôvodniť zmeny hodnotových vyjadrení dane z príjmov fyzických osôb oproti predchádzajúcim predpokladom. O N MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy.
  2. Uviesť z akých podkladov a akým spôsobom MF SR dospelo k návrhu výšky schodku rozpočtu verejnej správy za jednotlivé roky. O A Výška schodkov rozpočtu verejnej správy na jednotlivé roky je stanovená v súlade s platným Konvergenčným programom, spôsob je uvedený v prílohe č. 1.
Košický samosprávny kraj V údajoch aktuálnej prognózy dane z príjmov fyzickej osoby oproti schválenému rozpočtu verejnej správy na roky 2007 až 2009 je rozdiel, v roku 2008 je aktuálna prognóza pre VÚC nižšia o 0,440 mld. Sk a v roku 2009 o 0,752 mld. Sk, čo by malo byť v zmysle materiálu kompenzované vyšším výnosom dane z príjmov právnických osôb, tieto však nevstupujú do príjmov VÚC. Navrhuje riešiť tento dopad zmenou legislatívy. Z N MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy.
Únia miest Slovenska 1. Upozorňuje na nižšiu prognózu dane z príjmov fyzických osôb oproti pôvodným predpokladom, navrhuje posilniť podiel miest, obcí a VÚC napr. formou mimoriadnej dotácie z podielu štátu na tejto dani.  O N MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy.
  2. Upozorňuje na možnosť zvyšovania deficitu z titulu niektorých zákonných opatrení, napr. úprava vodného a stočného. O N Uvedené bude predmetom diskusie v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2008 až 2010.
Združenie miest a obcí Slovenska 1. Upozorňuje na nižšie aktualizované prognózy výnosu dane z príjmov fyzických osôb oproti pôvodným predpokladom. O N MF SR prehodnotilo prognózu dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti na základe analýzy vývoja efektívnej daňovej sadzby v posledných rokoch. O tejto otázke sa rokovalo na stretnutí vedenia MF SR na úrovni štátneho tajomníka so zástupcami územnej samosprávy.
  2. Upozorňuje na nedoriešené otázky presunu kompetencií na územnú samosprávu, napr. majetkovoprávne vzťahy k nehnuteľnému majetku presunutému v oblasti školstva. Navrhuje doplniť návrh uznesenia o úlohu pre Slovenský pozemkový fond zabezpčiť proces uzatvárania zmlúv o zámenách neusporiadných pozemkov delimitovaných na obce pri presune kompetencií s pozemkami vo vlastníctve štátu na základe jednotnej metodiky.  Z N Pripomienka je nad rámec predkladaného materiálu.
  3. V prípade zapojenia ekologických daní do daňového systému SR žiada zabezpečiť podiel obcí na ich výnose za účelom preventívnych opatrení. O N Súčasný súbor daní vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou dynamikou rastu, MF SR nevidí priestor na presun ďalších daní do samospráv.
Združenie samosprávnych krajov Uviesť riešenie krytia schodku vzniknutého VÚC z titulu poklesu príjmov fyzických osôb. VÚC žiadajú zvýšenie percentuálneho podielu na tejto dani z 23,5 % na 27 %. O N Nejedná sa o výpadok, ale len o aktualizáciu prognózy. Súčasný súbor daní vchádzajúcich do štruktúry príjmov obcí sa vyznačuje najvyššou dynamikou rastu.
Zväz poľnohospodárskych družstiev a obchodných spoločností SR Absencia údajov za jednotlivé kapitoly. Navrhujú akceptovať maximálnu výšku priamych platieb v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva SR. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR Materiál neobsahuje rozpracovanie limitov pre jednotlivé kapitoly. O N Limity budú oznámené v zmysle bodu B.1. návrhu uznesenia vlády.